Aug 10, 2015

BOLEH KE KORANG MAKAN SORANG-SORANG KAT LUAR? TAK AWKWARD KE?

ERNNIE


Korang pernah makan sorang tak? Sebab ada antara kita ni memang tak boleh nak makan sensorang. Lebih rela berlapar asalkan tak makan sorang. Kalau dekat rumah bila family ajak makan sekali, okay pulak untuk menolak kan? Hihihi. Ada tips yang Ernie dapat bila Ernnie baca Astro Magazine. 

1. Sentiasa bawak bahan bacaan. 
- Dalam bag korang, make sure ada satu bahan bacaan. Novel ke, ipad ke and even tafsir pun okay. Bukan nak tunjuk alim, tapi time hirup air coffee apalah salahnya korang bukak Quran. Lepak dekat cafe kan salah satu escapism untuk kita dapat ketenangan. Tambah pulak bila korang baca Quran/Tafsir, double ketenangan kan? Dan sekarang banyak kedai makan and cafe dah ada bahan bacaan, ambil dan bacalah. Dengan cara macam tu korang spend lama mana pun dekat kedai still okay walaupun takde sape2 dengan korang kan? 

2. Update dokumen, catatan atau journal.
- Ini best. 'A cup of coffee while jotting down whatever that you have in your mind'. Tulis pengalaman korang time travel. Tulis reflection untuk diri. Bila korang nak jotting down something yang personal, korang pun sebenarnya nakkan a piece of moment yang taknak diganggu kan? So dia takkan jadi something yang awkward kalau korang makan sorang-sorang pun. :) 

3. Pilih ruang yang lebih personal bila korang berseorangan. 
-  semestinya sesebuah kedai akan ada beberapa ruang yang lebih personal, lebih privasi untuk pelanggan lebih-lebih lagi kalau korang berada di kafe. Dengan adanya ruang macam ni, obviosly kita takkan kekok untuk makan sorang-sorang kan? Peace ><

4. Pilih island/bar dalam restaurant. 
-  korang segan kan kalau nak makan dekat table for 4 or table for 6 sorang-sorang. Memang paling awkward. So island/bar adalah tempat yang sesuai untuk korang yang memilih untuk makan berseorangan. Dekat situ boleh jadi tempat yang best sebab korang ada high chance untuk berkenalan dengan orang sebelah sebab mereka pun keseorangan kan? Chewah! 

5. Telefon kawan baik korang. 
- Ernnie pernah buat time makan di sebuah 'family' restaurant. Bila dah duduk mula-mula tu rasa sangat awkward. Lepas pesan order Ernnie start call kawan dan bersembang dengan dia untuk waktu yang lama jugak. Lepas dah rasa comfortable then baru stop call and terus makan dengan happy. Bila first buat rasa jugak pathetic dengan diri sendiri. Tapi lama kelamaan rasa sangat normal. Hahaha

Semua tu Ernnie pernah buat. Mungkin ada lagi step2 yang korang buat, maybe boleh share dalam ni. Hihi. Happy eating alone. Kan orang cakap less is more, so why not korang apply bila korang makan sorang kan? Tak rugi langsung! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...