Aug 17, 2015

Pengisytiharan varieti padi baru M284

Hari ni di Jerlun berlangsungnya Majlis Pengisytiharan Varieti Baru M284 yang dianjurkan oleh pihak MARDI dan dibantu oleh pihak MADA. Majlis tersebut dirasmikan oleh Timb. Menteri Pertanian YB. Dato' Sri Haji Tajuddin Abdul Rahman. 







Varieti yang baru diperkenalkan ni memberikan hasil yang tinggi kalau compare dengan MR219. Untuk berat 1000 biji pun lebih dari MR219. (Basically MR219 dan MR220 yang paling banyak ditanam oleh peladang). 

Bila tengok ditapak pun, apa yang Ernnie nampak pokok padi MR284 ni lebih teguh berbanding varieti yang lain. Hopefully dapat la mengurangkan kehilangan hasil yang petani alami. Kalau musim padi yang elok, akan berlaku padi rebah sebab ribut. Kalau tak, padi akan kena penyakit karah. Both accounted for the loses in paddy yield. 

And hari ni baru Ernnie realise yang maksud rentan dan rintang tu adalah 2 perkara yang sangat opposite. Rentan tu mudah untuk menerima penyakit dan rintang tu kalis kepada penyakit. Ernnie ingat rentan dan rintang tu adalah perkara yang sama. My bad. Teehee. 



Macam padi mr248 ni ia sederhana rintang kepada karah daun dan rentan kepada karah tangkai. At this point, I haven't heard about any varieti yang memang totally rintang kepada karah tangkai. Karah tangkai ni datang pada tahap akhir. Petani boleh sangat happy tengok padi derang yang cantik tapi at the end of the week, boleh kena karah tangkai yang habis rosak semua padi. 

Jarang Ernnie update pasal MADA, tapi tengah excited pasal updating my blog. Thus this entry explained. :)) 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...