Jun 21, 2015

Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Keempat Belas (MAPPA XIV)

On the 17th of June, I went to Putrajaya to attend the MAPPA yang ke-14. First time for me as an Agriculture Officer (AO) under Ministry of Agriculture (MOA).  Ernnie pergi dengan Aini yang jugak AO dekat MADA diberi peluang untuk pergi ke Majlis pada waktu pagi. Basically it was a whole day event. Ada lagi pegawai MADA yang datang tapi kebanyakkan untuk sesi petang. 

This annual event lebih kepada menghargai jasa penjawat awam dalam pelbagai bidang. Ernnie dengan Aini were a having a good time together dekat MAPPA sebab pendedahan terhadap semua Kementerian sangat meluas time tu. Rasanya semua booth kementerian ada dipamerkan. Ada yang pertama kali Ernnie tahu Kementerian tu wujud. Kementerian yang popular on that day should be kementerian Sains dan Teknologi disebabkan oleh pameran simulasi gempa bumi dan laporan berkaitan gempa bumi yang berlaku di Sabah baru-baru ni. 


 


Ramai tak ramai manusia sampaikan boleh snap gambar sebab sesak sangat tak bergerak.


Terima Kasih Datuk Mukhriz sebab sudi wefie dengan kiteorang. Actually kiteorang taking wefie to another level. As in Suruh Datuk yang pegang phone instead kiteorang yang pegang. Sapa-sapa yang kenal Ernnie, memang die ni fail bila nak selfie or wefie ni, Kena orang lain yang snapkan. 







This is our General Manager (GM) for MADA.

Yang paling gembira untuk Ernnie pada hari tu : 

1. Ernnie dapat derma darah. Sebelum ni terdetik nak derma darah banyak kali, tapi tak boleh-boleh. Tengah demam lah, period lah, tekanan darah rendah lah and so on. Tapi kali ni bertekad nak jugak derma darah. Bila pergi check dekat nurse dan semua syarat dah dicomply, tup2 kakak tu beritahu tak boleh due to low hemoglobin count. Siap suruh buat lagi sekali test dan Alhamdulillah, machine to ikut hati Ernnie. Haha. Perasaan bila dapat menderma darah dan pegang darah sendiri yang panas-panas tu memang terbaik. Nak derma lagi!! 


 



2. Ernnie berjaya signed up untuk menjadi penderma organ. Alhamdulillah. niat yang memang berada dalam hati. Mungkin bagi kebanyakkan kita masih macam ragu-ragu. Takpa, raikan perasaan tu, takde salah pun. Bila diberitahu oleh Doctor dekat situ yang kita seorang dapat menyelamatkan 10 orang dan lebih, Ernnie memang tak teragak-agak. Satu ja dalam yang Ernnie fikir, kalau diambil semua, macam mana dengan tubuh kita time nak kebumi?. Doktor tu memang bagi full explanation dekat Ernnie dalam semua aspek.  Bila dah faham, still doc bagi kita masa yang agak lama untuk fikir dan buat keputusan betul-betul. Cumanya Ernnie tak call parents waktu sign up tu. Ernnie call selepas Ernnie dah menjadi seorang dari 300,000 organ donor yang mendaftar. Obviously the answer is still no from parents. Tapi disinilah bermulanya usaha Ernnie nak convince parents supaya okay dan menerima seorang anak dia dah menjadi penderma organ :).


 


3. Tengok Caliph Buskers busking live. Ya ampun, suara derang memang mantop. Macam nak dengar lagi lagu Roman Cinta tu banyak kali. Sejujurnya, Ernnie bukan peminat Caliph Buskers. Sebab mungkin time AJL hari tu, Ernnie masih tak berapa nak sokong Caliph Buskers yang nyanyi instead of penyanyi asal die. Dan Ernnie bukan jenis orang yang meletakkan kelemahan seseorang tu sebagai faktor Ernnie kena minat. Tapi bila dengar derang perform live, kalau Ernnie pejam mata pun, Ernnie akan terus minat. Memang sedap! (Macam dulu tak berapa minat Yuna tapi bila dia perform live depan mata, terus jaw dropping)

 







       
  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...