Jun 27, 2015

My Umrah Ziarah Part 4

My Umrah Ziarah Part 1
My Umrah Ziarah Part 2
My Umrah Ziarah Part 3


Hari terakhir di Madinah.

Hmm. Maaf lah. Lama sangat tak post pasal trip Umrah. Masa sangat mencemburui Ernnie. Ye ke? Ke sendiri tak reti nak allocate masa dengan betul?

Last day di Madinah. Sebelum tu mutawif dah pesan untuk buat ziarah selamat tinggal kepada Rasulullah dan sahabat. So after subuh Ernnie dan family and sedara - mara yang lain nak join sekali. Abang ipar Ernnie yang jadi guide untuk kami semua. Pagi tu pusing ke arah belakang. Rupanya boleh pusing satu masjid. Baru Ernnie tau. Ya Allah besarnya compound Masjidil Nabawi.

Bila dah sampai di Kubah hijau yang menandakan Maqam Rasulullah, kami semua pun ucap selamat tinggal kepada baginda dan sahabat. Dekat situ kalau nak berdoa, jangan memandang kepada kubah hijau, sebab berdoa kena memandang kiblat. So kena away form that Kubah. (I said that because I did that and kena tegur dengan guard yg jaga) tak tau lagi time tu.

Again, you left something heavy in your heart. Memang takmau balik kalau boleh. Those calm feelings. Those peaceful moments that you won't feel in any other places. Far from hustle bustle of everything.






Ada burung merpati ni asyik bertenggek dekat tingkap luar bilik Ernnie menginap. Comel kan? Ketuk2 banyak kali pun burung ni tak gerak :)


Time ni dah on the way ke Makkah for my first umrah wajib. Basically Ernnie pakai telekung untuk umrah yang pertama sahaja. Yang lain tu prefer jubah and tudung. Lebih senang kalau nak ke toilet whatnot. Di sana pun mostly perempuan pakai jubah sahaja. Asian that are coming from Malaysia and Indonesia je yang banyak pakai telekong. Tak kisahlah pakai macamana pun asalkan menutup aurat, tidak keterlaluan dari segi perhiasan dan selesa untuk mengerjakan ibadah kepada Allah kan? ;))

First time umrah, ustaz membawa kami tawaf di tingkat satu. Lebih jauh sikit dari segi jarak tapi lebih senang nak control jemaah yang ramai. For the first timer, rasa takut dan teruja nak buat ibadah umrah ni. Tapi Alhamdulillah Allah betul-betul permudahkan semua. Selesai umrah wajib dalam pukul 3 pagi dan lepas tu terus tunggu untuk solat subuh di sana. Allahurabbi, thank You Allah again for giving me the opportunity to perform my umrah. 

Untuk umrah yang kedua dan seterusnya, ustaz memberi lebih ruang untuk kami melakukan umrah secara bebas. Tapi yang bestnya pakej yang Ernnie ikut ni, setiap kali nak ke miqat, akan ada bus khas. Dan ada sorang mutawwif yang akan bawa untuk bermiqat. Bila dah sampai di Kaabah balik, kami diberi pilihan nak buat umrah dengan mutawwif atau bebas. Family Ernnie opt to buat dengan mutawwif sebab boleh betulkan mana yang salah (kalau ada). Alhamdulillah everything went well. 

Untuk solat pulak, memang kena pergi awal ke Masjid. Kalau tak nanti guard akan tutup pintu dan tak benarkan kita masuk ke dalam Baitullah. So end up solat di dataran luar sahaja. Tapi Ustaz dah beritahu, ada satu pintu yang tak akan ditutup oleh guard. Pintu bawah tanah King Fahd. Dan tempat solat tu menjadi favourite Ernnie dan kakak sebab sangat selesa, aircond, luas, boleh rehat-rehat antara waktu. Cumanya kita tak nampak Kaabah sebab dia bertutup. :) 

Sekarang ni di Makkah banyak sangat bangunan tinggi-tinggi. Ernnie taknak comment pasal itu tapi bagunan tu pun cantik2. Fyi, Katanya ada di salah satu bangunan tu, merupakan rumah Saidina Abu Bakr As-Siddiq. Area signboard besar tulis 'RADO'. 



King Fahd underground prayer area. Sangat selesa.  


Nanti sambung dengan part 5 pulak InsyaAllah :)

MY UMRAH ZIARAH PART 5

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...