Nov 6, 2015

World Islamic Economic Forum 2015


Mula - mula kena datang untuk hias booth, tapi atas sebab yang tak dapat dielakkan,Ernnie telah dipilih untuk menjadi salah seorang exhibitor untuk booth Kedah di bahagian pertanian. 

1. Apa kaitan Kedah dengan WIEF? 

Soalan ni banyak ditanya. Sebabnya tahun hadapan adalah merupakan tahun melawat negeri Kedah. Kerajaan Kedah dalam usaha mempromosikan Kedah di mata masyarakat dunia dengan pengenalan kepada tapak-tapak untuk pelaburan dari segi ekonomi, pendidikan dan pelancongan khususnya. :) 

2. Apa kaitan Ernnie sebagai exhibitor? 

Okay, bagi bidang pertanian, tempat yang Ernnie kerja sekarang merupakan agensi yang utama dalam bidang pertanian di negeri Kedah. Orang Kedah mana yang tak tau MADA? Dan disebabkan itu, MADA telah dipilih untuk menjadi pempamer untuk sub-pertanian di bawah booth Kedah. Dan Ernnie dipilih atas tiket Peg.Pertanian yang akan memberi sedikit sebanyak maklumat berkaitan pertanian di Kedah. 

3. Pengalaman paling best? 
- setiap pengalaman di sana Ernnie jadikan moment yang Ernnie tak akan lupa. Dengar cliche tapi memang betul. Bukan senang nak jumpa delegates dari pelbagai negara. Bertukar pendapat dengan yang hadir, networking la yang paling banyak Ernnie dapat. 

Paling tak sangka Ernnie dapat berjumpa dan beramah mesra bersama Mantan PM ; Tun Abdullah. Even better, time Tun datang, takda orang sangat sebab mostly orang tengah lunch. So memang literally beramah mesra dengan Tun. Siap suruh tun sign buku personal Ernnie sebagai kenangan. Di situ jugak baru tahu yang Tun Jane adalah penaung untuk satu NGO berkaitandengan hutan, replanting, herbs, tree and forest mcm tu. Very enthusiastic person. 



Secara peribadi Ernnie tengok Tun ni adalah seorang yang ingin tahu berkaitan dengan produk usahawan yang mendapat bantuan dari agensi mahupun Kerajaan. Sebab waktu masuk booth tu, Tun belek satu- satu produk siap tengok tempat penghasilan dari mana.

I mentioned to him that I took Biotech as my degree and partly because of him at that time. Memang Tun sangat menggalakkan pelajar untuk menyambung pelajaran dalam bidang Biotech kan time tu? Walaupun Biotech di Malaysia ni tak la berkembang sangat dari segi kerjaya, but hey, none of my friend is actually menganggur.




On the 2nd day of WIEF, I met Miss lovely Iman. Thank you Iman sebab belanja kak Ernnie makan Johny Rockets. Makcik ni dah kerja dah pun. Kerja pun dekat tempat yang mantop kebabom kau. I'm happy to see you enjoying your life now. Ececece~ Siap ajak Iman tido dekat hotel dengan Ernnie. Best!

And on the same page, there's this arts and music festival happening in the same building. Correspond to this WIEF jugaklah. It's like a networking channel untuk orang-orang arts ni untuk get together, changing ideas and stuff. Ada la jugak jual barang-barang indie dekat situ. Sempat lari kejap je sebab Ernnie lebih banyak di Exhibition Hall. 







Last but not least, I met Aziemah on the last day of the Forum. Thanks Aziemah sebab datang. She's among my best friends that I can count of. Being so supportive as always. Lunch sekali dengan Aziemah tapi Jiemah ni kene balik awal pulak time tu. Ntah sebab apa ntah. Kalau tak boleh ngedate lagi lama.

After that I went to my-X-school. Kat mana lagi kalau bukan KMS kan? Jumpa students semua. Memang seronok la Ernnie. They are like my Sushi King, My shoes, my handbags semua lah. Banyak mana Ernnie suka semua ni, banyak tu jugak lah Ernnie suka dekat the Whole KMSians. ^^










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...