Aug 20, 2013

JODOH


A : aku sedihlah dari dulu sampai sekarang tak pernah bercouple. Macam pathetic je rase.

B : Eh ade orang berdoa nak jadi macam kau. Allah lindung. Allah jaga. Nak bagi yang terbaik mungkin.

A : betul je yang ko cakap tu. Tapi rasa diri pathetic. Rasa macam buruk sangat aku ni. Orang nampak aku ke?
 
B : haish, ko ni. Tapi kan, aku pernah dengar, tak sure dari quran or hadith. Jodoh kita ni dah ditentukan sejak kita berumur 4 bulan dalam perut ibu. Jodoh ada atau jodoh takde ni kan kerja Allah. 

A : aku pernah dengar jugak. Hmmm

B : ada orang dah siap buat majlis, tiba-tiba pengantin lelaki hilang. Tak datang. Nampak? Kalau jodoh kita ada, adalah. Kalau takda, Allah rancang yang lebih baik. 

A : Aku nak lelaki baik jadi suami. Tapi bila cermin diri, yang jahat pun entah tentu dapat ke tak. 

B : hish kau ni, merepek. Bagi aku bila banyak sangat persoalan dalam kepala, walaupun secara zahirnya kau mengiyakan yang jodoh itu Allah yang tentukan. Tapi secara dalamannya kau Masih tak kuat. 

A : maksud? 

B : kalau kau betul-betul yakin yang jodoh itu Allah pegang, tak kisah kau berkahwin dengan siapa pun. Kau akan terima sebab itu jodoh. Tapi ada usaha mungkin as in kau jadi baik sikit, jadi rajin sikit. Sebab kau berusaha untuk ke arah mendapat lelaki baik walaupun kau tak sure pun sapa jodoh kau. 

A : Kau cakap ni betullah. Okay sekarang aku betul-betul nak rasa yang jodoh itu Allah pegang. Bukan hanya keluar dari mulut. Tapi aku semat kuat-kuat dalam hati. 

B : Kasih sayang Allah ni lagi hebat dari parents kita. So minta dan mohonlah. Kalau kita begging Allah mintak yang terbaik, takkan lah Allah tak bagi. Aku pernah dengar lagi, Allah ni malu kalau kita mintak dengan bersungguh-sungguh, Dia malu untuk tak memakbulkan doa hambanya. Hebat kan? :D

A : Ya Allah. Ya Allah~ :’/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...