Jul 25, 2011

Another Ranting~

Satu topik yang ernie tak pernah boring kalau cakap pasalnye is 'ujian'.. Semua orang akan menghadapi ujian dalam hidup nya. Tak kira lah yang berat ke or yang ringan je. Ujian ni akan mematangkan hidup. Ade jugak ujian yang ernie rase kadang2 akan memalukan kita. Tapi kene selalu ingatkan diri sendiri, yang ujian ni datang dari Allah. Lagi beriman seseorang, lagi banyak ujian yang akn diberi kepadanya.

Bila terima sesuatu ujian, kadang2 kita rasa macam yang ni lah paling besar ujian yang pernah dapat. Percayalah ujian yang diberi Allah itu sesuai dengan hambanya. Allah yang beri ujian itu sebab Allah tahu kita boleh pikul.. Allah tahu kita boleh selesaikannya sesuai dengan pengalaman dan ilmu yang kita ada. 'jangan minta pada Allah hilangkan ujian itu tapi mintalah kepada Allah melapangkan hati terhadap ujian tersebut'..

Masa lapang itu ujian. Sibuk itu ujian. Hidup ini ujian. Kaya itu ujian. Miskin itu ujian. Semuanya untuk menjadikan kita muslim yang bertakwa kepadanya. Untuk sabar dan redha terhadap ujian yang diberi pada ernie sangat sukar. Kadang2 rasa macam putus asa dengan semua perkara. Dalam waktu2 macam tu, parents, family dan rakan sangat main peranan dalam hidup ernie. Paling penting, kene mengadu dekat Allah dahulu.. Yang ni selalu kena ingatkan diri ernie. Selalu lupa nak mengadu dekat yang Teratas. Sedangkan Sang Pencipta lah yang menurunkan ujian tu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...