Jul 17, 2011

Tergesa- gesa






Teringin sangat ernnie nak cakap pasal tergesa-gesa. Menarik nak dikupas pasal perkataan ni. Ernnie dapat idea nak tulis lepas membeli SOLUSI isu 33. 


Okay melencong kejap nak cakap pasal mag SOLUSI ni. Ya Allah, best sangat. Pernah terdengar time kat Aussie cakap pasal majalah ni. Rase macam biase je. Ernie start bace SOLUSI ni waktu ernie pergi ke Kelantan dirumah saudara kakak senior Ernie. Input2 majalah ni memang terbaik. Macam lengkap menyeluruh sebab semua panel2 penulis majalah ni mantap2 belaka.

Tergesa gesa. Ingat lagi time kecik-kecik, kalau kita nak sesuatu tu, paksa parents suruh beli time tu jugak tanpa berfikir bende tu sebenarnya kehendak dan bukan keperluan pun. Selalunya bila dah beli, kita main sekejap je. Lepas tu lempar merata-rata. Memang akan rugi dari untung kalau kita dapatkan sesuatu bende tu dengan cara tergesa-gesa.

Dalam solusi ni ada bagi satu analogi. Kalau kita cuba menikmati buah yang belum masak (kecuali mangga :P ). Bukan ke nikmat kesedapan buah tu pun akan hilang dan rugi yang akan kita dapat.

Dalam Al-Quran surah Taha ayat 114 [20:14]
Maka Maha Tinggilah Allah, yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Benar (pada segala-galanya). Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) tergesa-gesa membaca Al-Quran sebelum selesai dibacakan oleh Jibril kepadamu, dan berdoalah dengan berkata: "Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku".


Contoh lagi dalam undang2 negara. Bayangkan kalau hakim menjatuhkan hukuman kepada seseorang itu lepas hakim tu mendengar hujah dari sebelah pihak saje.
 
“perbezaan ketara antara tergesa-gesa dengan menyegerakan sesuatu ialah tergesa-gesa ni disertai dengan kelalaian diri dan akhirnya akan membawa kerugian”

Nabi SAW ada memberikan tiga perkara yang perlu disegerakan tetapi tidak melakukannya dalam keadaan tergesa-gesa. (berdasarkan Riwayat al-Tirmizi)
1.      Solat apabila telah masuk waktu
2.     Jenazah apabila telah siap urusan (mandi dan kafan)
3.  Anak gadis juka sudah ditemui yang sesuai untuknya.

Pesanan untuk semua juga dekat ernnie sendiri sebab selalu jugak bersikap tergesa-gesa in certain things. Kadang2 kita sedar, kadang2 buat dulu, pastu baru terima consequence later on.
 
Kejayaan itu selalunya datang dengan perancangan yang kukuh dan tersusun. Nak bina rumah pun batu bata kena susun betul2 supaya rumah yang kita bina tu bertahan untuk tempoh waktu yang lama. :D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...