Apr 5, 2016

BELAJARLAH DARI BILAL BIN RABAH. HIDUP INI UNTUK TUHAN

I had one of my collegue crying
"Penat la kerja. Boss suruh buat itu. Suruh buat ini. Mcm kite ni ade brp tangan brp kaki" 

"Get use to it" -aku

Maka aku biarkan dia meluahkan rasa 
Entah dari mana harus aku mula
Sebab aku pun houseman jugak lols 
Yg pun berapa kali tersadung jatuh rabak bangun semula

Then i remembered one day almost near a year ago
I asked my friend
A houseman kat hospital di utara

"Apa yg buat awk kuat nk teruskan?" 

Sbb masa tu aku rasa nak quit dan jd surirumah hahah just that i didnt find the way 😏
Then dia cakap
"Tahu kisah bilal?" 

Aku angguk

"Bilal sebelum islam, dia ni hamba orang. Kerja dgn org. Buat kerja sbb orang. Takut dgn orang. Maka setiap kerah tenaga dan kerja dia adalah utk tuan dia" 

Aku senyap

"Tapi bila islam dtg. Bilal masuk islam. Dia still bekerja dgn tuan dia. Tapi dia bekerja dgn perasaan yg bebas. Dia tahu dia kerja bukan utk tuan manusia tu. Tp Dia hidup utk Tuhan dia" 

I was shutted by moment
Aku betul2 terdiam
Aku biar dia mencorakkan kata
Sebab jiwa aku betul2 memerlukannya

"Islam ni bawak kebebasan muna. Dari perhambaan kpd manusia kpd perhambaan kpd Allah"

"Islam ajar bilal yg dia tu bukannya hamba orang. Tapi hamba Allah.. Dan itu yg buatkan bilal tenang"

Balik,
Aku nangis sungguh
Sebab aku rasa aku ke yg tak kenal Tuhan?
Hingga tak faham yg islam ni agama kebebasan

N so lepas tu its really tought me to have a different view

Walaupun tak tipu la masih struggle setiap hari
Especially bab nk betulkan niat bila situasi betul2 menekan

Tp at least from that moment aku cuba utk pandang dari sudut yg berbeza

Dan mula rasa
Yg aku ni bukan hamba manusia
So kenapa nak stress sgt?
Kenapa nk fikir banyak?

U are not born to please people
But to please Allah
So please Him as u should
Hati akan tenang

Sbb tu bila kerja, aku mula belajar utk ihsan
Apa yg sakit tu biarlah masuk telinga kiri keluar telinga kanan
Yg lesson to learn from teguran, belajar utk jd lebih baik dan pahat dalam ingatan

Ingatlah yg baik2 yg org pernah buat kat kita
Yg buruk2 kita letak belakang mcm ia tak pernah ada

Sbb tu bila org tanya "apasal boss kau smua mcm baik je dlm status?" 
Aku jawab "sbb yg baik aku cakap. Yg xbest aku buang"
(Hoho)

Anyhow

Belajarlah dari bilal
Belajarlah utk faham bahawa islam ni agama kebebasan
Jadi jangan biar manusia dan surrounding kita menyekat dan memusnahkan jiwa kita
Sbb kita ni bukan hamba manusia
Kita buat kerja tu bukannya sbb boss suruh
Tapi Allah yg suruh kita buat semampunya dgn apa yg kita ada

So buatlah semampu kita utk please Allah
Bukan manusia

Kalau tak, memang rugilah seruginya
Bila kita buat bnda sbb manusia
Stress dapat, pahala pun takde.. hu

*really a note to selffff* tsktsk

Selalu kena pahat dalam kepala

Walaupun kita ni HO (houseman)
Kita ni bukan HO (hamba orang)

And i strongly believe
Kalau kita act as a hamba Allah
We would do better in our job
Kita akan jadi houseman yg lebih baik

Takdela nk ada masalah attitude ke ape..

Sbb kita tau setiap saat, ada kuasa yg lebih besar yg memerhatikan kita
Kat atas sana tu 😔

Wallahualam

Lets be strong together
Moga semua ni menjadi medan pahala kita, bukan dosa tsk tsk

Dan moga jiwa kita sebebas bilal yg tenang setelah mengenal Tuhannya

*tapshoulder*

020416
#bukanHO

------—----------------------------------—----------------------------------—----------------------------

Ernnie got this from my friend's fb. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...