Oct 16, 2011

Minggu ini dalam catatan I


Rase nak tulis something. So here I am, duduk depan laptop eh, memang selalu depan laptop pun.

Tak tau nak tulis then terfikir nak tulis rumusan untuk weekend ni. :D

Jumaat malam 
Ernnie ke kelas tafseer Brothe Faisal. Bincang surah Al Imran 130-143.
Ayat ayat ni mostly pasal larangan dan suruhan Allah such as jangan memakan riba, pelihara diri dari api neraka, taat Allah dan Rasul, hasten yourself to find Allah's mercy and forgiveness ect.ect. Ernnie suke ayat 139 dalam surah Al-Imran ni which is

A139
Dan janganlah kamu merasa lemah, dan janganlah kamu berdukacita 
(terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan)
jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.  

Dan pesanan dekat Ernnie sendiri, kalau nak syurga yang luas (mestilah nak kan, boleh pulak tak mo. rugi rugi *geleng geleng kepale*), ikut ayat Allah dalam ayat 134-135 surah ni. :D

Sabtu 8.30-10.30

Ernnie bersama ukhti Kasyeefah yang lain berusrah. kiteorg tadabbur Al-Quran Surah Al- Baqarah [2:87-95] dan An- Naziyat [79:1-14], ade sikit similarity dalam ayat tu. Both nak tunjukkan ade segolongan orang yang sangat sombong dengan Allah. Macam Bani Israil yang sendiri cakap "kami dengar tapi kami tak taat" dan Firaun yang sendirnya boleh mengaku dialah tuhan seluruh nya. Nauzubillah. Berdoa agar kita bukan dalam golongan tersebut sebab Allah ampunkan segala dosa yang hambanya buat melainkan satu je which is syirik kepada Allah. 

10:30- 12:45
terus lari ke UQ lakes sebab ade usrah + picnic dengan kakak2 postgrads ;D. Kali ni bincang pasal surah Al- Khautsar. I just realized how beautiful that surah is. Dengar tafsir surah dari Ust. Zahazan dalam audio je, beliau mention pasal surah ni berkait dengan kematian seorang dari anak lelaki Rasulullah yang meninggal dunia dan Rasulullah sangat sedih siap Baginda kene ejek dengan kaum Quraisy pasal Rasul SAW ni sudah terputus zuriat.  Satu malam Baginda bermimpi yang beliau dikurniakan sungai Al-Kautsar sebagai nak tunjuk yang Rasullah tak rugi apa2 malahan kaum Quraisy tu yang telah terputus dari nikmat Allah. 

Pasal sungai Al Kautsar tu, umat Muhammad SAW boleh menggunakannya dengan syarat kene belajar sirah dan mengikut sunah2 Baginda. :D..
Lepas tu makan2 + sembang2 sikit pasal hal semasa dengan kakak2 postgrads sekejap. Ernnie ade hal pulak lepas tu. 

1pm onwards
Dari UQLakes, Ernnie ke Sister Gath, sedih sebab kakak2  undergrads tersayang ade yang dah nak habis belajar dah kat UQ ni. Memang meleleh air mata bila kakak2 cerita pengalaman manis derang dan nasihat untuk kiteorg2 yang masih tinggal kat sini. sobs sobs. ^^
Makan makan makan makan, have a bit of a chit chat with my beloved friends yang dah lama tak jumpa sebab masing2 sibuk. Time gath macam ni la kiteorg lupekan sekejap pasal studies and stuff. Oh, btw this is our last Sis Gath la for this year sebab ni akan busy dengan final exam pulak. Double the sadness :(( 

Thats it for this week. Sebab basically Ahad is the day when we become a part time student balik (as in buat semua assignments bla bla.. )

Wassalam.. 
(rase macam sudden stop je, hurm ~ lantak la . ) 
babai ~

A person may experience every single pleasure life has to offer, but wallahi, he will never experience anything more pleasurable, more beautiful than the servitude of Allah.”

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...